Melanie
Wyss
Melanie Wyss
Wyss Melanie HSLU W
Wissenschaftliche Mitarbeiterin
Biografie
Ausbildung
- 2017 - 2020: Master of Science in Sustainable Development, Focal Area Economics, Universität Basel
- 2011 - 2015: Bachelor of Science in International Hospitality Management, Ecole hôtelière de Lausanne (EHL)
Praxistätigkeit
- 2018 - 2020: Corporate Sales Manager, Neueröffnung Harry's Home Hotel Zürich
- HS 2018/2019: wissenschaftliche Hilfsassistenz, Fachbereich Nachhaltigkeitsforschung und Forschungsgruppe Mensch-Gesellschaft-Umwelt
- 2016 - 2017: Sales Manager, Hotel Eden au Lac, Victoria-Jungfrau Collection, Zürich
- 2015 - 2016: Front Office & Guest Relations Mitarbeiterin, Hotel Eden au Lac, Victoria-Jungfrau Collection, Zürich
- 2014: Revenue Management & Sales Praktikum, Sofitel Vienna Stephansdom, Wien
-
Berufliche Kompetenzen
-
-
Hospitality Management
-
Nachhaltige Entwicklung
-
Sales und Marketing
-
Quantitative Methoden
Dienstleistungsprojekte
-
Marktabklärung und Massnahmen zur Auslastungsoptimierung der Brienz-Rothorn-Bahn
Forschungsprojekte
-
Nationale Dateninfrastruktur für den Tourismus (NaDIT)
-
Nachhaltigkeitstransformation und ökonomische Inwertsetzung der Nachhaltigkeit in der Destination Luzern
-
Climate Action4 Companies
-
Nachhaltigkeitstransformation der Private Selection Hotels & Tours
-
Nachhaltiges Hotel als Hub
-
Swisstainable. Nachhaltigkeits-Programm für Tourismusdestinationen
-
Nachhaltige Flusskreuzfahrten
-
Virtuelle Influencer im Tourismus
-
Smart Region Lab – Pilotprojekt Erlebnisregion Luzern-Vierwaldstättersee unter Covid-19
-
Image der Region Luzern-Vierwaldstättersee auf Social Media
-
Datenkooperation Luzern - Vierwaldstättersee 2.0
-
ITC – Nukleus Glarus
-
Destinationsmanagement-Organisationen (DMOs) und Nachhaltigkeit im Alpinen Raum
-
Unbalanced tourism growth at destination level – root causes, impacts, existing solutions and good practices
-
Zentralschweizer Tourismus Observatoriums – erster Pilot
-
Auslegeordnung zur Berücksichtigung der nachhaltigen Entwicklung in der Tourismuspolitik des Bundes
-
Auswirkungen Lockdown auf Tourismus
-
Datenkooperation touristischer Leistungsträger der Region Luzern und Vierwaldstättersee
Publikationen und Präsentationen
-
-
Geyer, Carolin; Zimmermann, Luzia & Wyss, Melanie (2024). Projected and perceived destination image of the Lake Lucerne Region. Journal of Destination Marketing & Management, 33, 100921. doi: https://doi.org/10.1016/j.jdmm.2024.100921
-
Wagenseil, Urs; Wyss, Melanie & Huck, Lukas (05.08.2022). The Case of Sustainable Tourism Development in Alpine Destinations: Importance, Implementation, and the Role of the Local DMO. Tourism Planning & Development, 1-23. doi: https://doi.org/10.1080/21568316.2022.2107561
-
Geyer, Carolin; Stuber-Berries, Nicole; Liebrich, Andreas & Wyss, Melanie (2021). Regionale Datenkooperationen touristischer Leistungsträger – eine Antwort auf die Dominanz globaler Internetplattformen? Die Unternehmung - Swiss Journal of Business Research and Practice, 75(1), 61-75. doi: 10.5771/0042-059X-2021-1-61
-
-
-
Weber, Fabian; Stettler, Jürg; Wyss, Melanie & Müller, Hansruedi (2023). Swisstainable – Das Nachhaltigkeitsprogramm des Schweizer Tourismus: Leitfaden Destinationen (Bericht). Schweizer Tourismus-Verband,
-
Weber, Fabian & Wyss, Melanie (2022). Europe-Wide Action on Sustainable Tourism – National Reports: Switzerland (European SME Going Green Report 2030).
-
Strasdas, Wolfgang; Lund-Durlacher, Dagmar; Wolf-Gorny, Louisa; Schuh, Bernd; Badouix, Manon; Gaugitsch, Roland; Gorny, Helene; Münch, Arndt; Weber, Fabian; Priskin, Julianna & Wyss, Melanie (2022). Unbalanced tourism growth at destination level – root causes, impacts, existing solutions and good practices (Bericht). European Commission. European Innovation Council and SMEs Executive Agency (EISMEA), Brussels.
-
Bandi Tanner, Monika; Brandes, Julia; Nathani, Carsten; Roller, Marcus; Steiner, Manuel; Wagenseil, Urs; Weber, Romina & Wyss, Melanie (2021). Auslegeordnung zur Berücksichtigung der nachhaltigen Entwicklung in der Tourismuspolitik des Bundes (Bericht). Staatssekretariat für Wirtschaft SECO, Direktion für Standortförderung, Tourismuspolitik, Bern.
-
Wyss, Melanie; Barth, Martin; Camp, Marc-Antoine; Rosenberg, Barbara & Steiner, Regula (2020). Bericht Workshop 1: «Der Nukleus für Gäste» (Bericht).
-
-
Geyer, Carolin; Müller, Meike; Para, Anna & Wyss, Melanie (05.06.2024). The rise of virtual influencers in marketing: investigating the potential of virtual influencers in tourism marketing. Advances in Destination Management Forum - ADM 2024, Lucerne.
-
Geyer, Carolin; Dawn, Rose & Wyss, Melanie (13.10.2022). Researching musical fit in social media touristic short videos. A pilot study testing the musical fit of audio-visual tourism TikTok adverts between age groups. IASPM-Norden Conference Disciplining Music Heritage, Seinäjoki, Finland.
-
Geyer, Carolin; Rose, Dawn & Wyss, Melanie (02.09.2022). RESEARCHING MUSICAL FIT IN SOCIAL MEDIA TOURISTIC SHORT VIDEOS. Die Psychologie der populären Musik | Die 38. DGM-Jahrestagung in Würzburg 2022, Neue Universität Würzburg.
-
Stuber-Berries, Nicole; Wyss, Lucienne; Wyss, Melanie & Zimmermann, Luzia (24.08.2022). Leveraging the use of visualization as a vehicle for knowledge integration in a transdisciplinary research setting. International Conference on Tourism and Business ICTB 2022, Lucerne.
-
Geyer, Carolin; Zimmermann, Luzia; Wyss, Melanie & Stettler, Jürg (08.06.2022). Are they marketing what tourists are coming to see? A comparative analysis of projected and perceived destination image on Instagram for the Lake Lucerne Region. Advances in Destination Management, Kalmar, Schweden.
Publikationen und Präsentationen - Artikel, Rezension; peer reviewed
-
Geyer, Carolin; Zimmermann, Luzia & Wyss, Melanie (2024). Projected and perceived destination image of the Lake Lucerne Region. Journal of Destination Marketing & Management, 33, 100921. doi: https://doi.org/10.1016/j.jdmm.2024.100921
-
Wagenseil, Urs; Wyss, Melanie & Huck, Lukas (05.08.2022). The Case of Sustainable Tourism Development in Alpine Destinations: Importance, Implementation, and the Role of the Local DMO. Tourism Planning & Development, 1-23. doi: https://doi.org/10.1080/21568316.2022.2107561
-
Geyer, Carolin; Stuber-Berries, Nicole; Liebrich, Andreas & Wyss, Melanie (2021). Regionale Datenkooperationen touristischer Leistungsträger – eine Antwort auf die Dominanz globaler Internetplattformen? Die Unternehmung - Swiss Journal of Business Research and Practice, 75(1), 61-75. doi: 10.5771/0042-059X-2021-1-61
Publikationen und Präsentationen - Artikel, Rezension; not peer reviewed
-
Wagenseil, Urs & Wyss, Melanie (2022). Auslegeordnung zur Berücksichtigung der nachhaltigen Entwicklung in der Tourismuspolitik des Bundes. Montagna: die Zeitschrift für das Berggebiet = la rivista per le regioni di montagna = la revue pour les régions de montagne = la revista per las regiuns da muntogna / Hrsg.: Schweizerische Arbeitsgemeinschaft für die Berggebiete (SAB), 8-9.
-
Weber, Fabian; Stettler, Jürg & Wyss, Melanie (2022). Swisstainable: Das Nachhaltigkeitsprogramm des Schweizer Tourismus. Alumni Hochschule Luzern Newsletter, (26), 10-11.
Publikationen und Präsentationen - Bericht/Working Paper
-
Weber, Fabian; Stettler, Jürg; Wyss, Melanie & Müller, Hansruedi (2023). Swisstainable – Das Nachhaltigkeitsprogramm des Schweizer Tourismus: Leitfaden Destinationen (Bericht). Schweizer Tourismus-Verband,
-
Weber, Fabian & Wyss, Melanie (2022). Europe-Wide Action on Sustainable Tourism – National Reports: Switzerland (European SME Going Green Report 2030).
-
Strasdas, Wolfgang; Lund-Durlacher, Dagmar; Wolf-Gorny, Louisa; Schuh, Bernd; Badouix, Manon; Gaugitsch, Roland; Gorny, Helene; Münch, Arndt; Weber, Fabian; Priskin, Julianna & Wyss, Melanie (2022). Unbalanced tourism growth at destination level – root causes, impacts, existing solutions and good practices (Bericht). European Commission. European Innovation Council and SMEs Executive Agency (EISMEA), Brussels.
-
Bandi Tanner, Monika; Brandes, Julia; Nathani, Carsten; Roller, Marcus; Steiner, Manuel; Wagenseil, Urs; Weber, Romina & Wyss, Melanie (2021). Auslegeordnung zur Berücksichtigung der nachhaltigen Entwicklung in der Tourismuspolitik des Bundes (Bericht). Staatssekretariat für Wirtschaft SECO, Direktion für Standortförderung, Tourismuspolitik, Bern.
-
Wyss, Melanie; Barth, Martin; Camp, Marc-Antoine; Rosenberg, Barbara & Steiner, Regula (2020). Bericht Workshop 1: «Der Nukleus für Gäste» (Bericht).
Publikationen und Präsentationen - Präsentation (Tagungsbeitrag/Referat/Vortrag)
-
Geyer, Carolin; Müller, Meike; Para, Anna & Wyss, Melanie (05.06.2024). The rise of virtual influencers in marketing: investigating the potential of virtual influencers in tourism marketing. Advances in Destination Management Forum - ADM 2024, Lucerne.
-
Geyer, Carolin; Dawn, Rose & Wyss, Melanie (13.10.2022). Researching musical fit in social media touristic short videos. A pilot study testing the musical fit of audio-visual tourism TikTok adverts between age groups. IASPM-Norden Conference Disciplining Music Heritage, Seinäjoki, Finland.
-
Geyer, Carolin; Rose, Dawn & Wyss, Melanie (02.09.2022). RESEARCHING MUSICAL FIT IN SOCIAL MEDIA TOURISTIC SHORT VIDEOS. Die Psychologie der populären Musik | Die 38. DGM-Jahrestagung in Würzburg 2022, Neue Universität Würzburg.
-
Stuber-Berries, Nicole; Wyss, Lucienne; Wyss, Melanie & Zimmermann, Luzia (24.08.2022). Leveraging the use of visualization as a vehicle for knowledge integration in a transdisciplinary research setting. International Conference on Tourism and Business ICTB 2022, Lucerne.
-
Geyer, Carolin; Zimmermann, Luzia; Wyss, Melanie & Stettler, Jürg (08.06.2022). Are they marketing what tourists are coming to see? A comparative analysis of projected and perceived destination image on Instagram for the Lake Lucerne Region. Advances in Destination Management, Kalmar, Schweden.