Loading...
hidden

View Mobile version

Meta navigation

Startseite – Hochschule Luzern

Language selection and important links

  • Contents
  • Contact
  • Login
  • De
  • En
Search

Main navigation

School navigation

  • Engineering and Architecture
  • Business
  • Computer Science
  • Social Work
  • Design, Film and Art​
  • Music
  • Health Sciences

Sub-navigation

  • Degree Programmes
  • Continuing Education
  • Research
  • International
  • Campus
  • About us
  • News

Sub-navigation

Breadcrumbs

  1. Research Research
  2. Research and Services Projects Research and Services Projects
  3. Musikalische Selbstkonzepte und Biographien Musikalische Selbstkonzepte und Biographien

Musikalische Selbstkonzepte und Biographien

Das Projekt hat die vergleichende Untersuchung des musikalischen Selbstkonzeptes und der musikbezogenen Biographien Musikstudierender in China und der Schweiz zum Ziel.

Brief information

School:

Music

Status:

Completed

Period:

15.07.2015 - 30.11.2016

Overview

Im Projekt Musikalische Selbstkonzepte und Biographien konnten neue Einsichten in musikalische Selbstkonzepte, biographische Talententwicklungen, Ausbildungspraktiken sowie die kulturellen Hintergründe Musikstudierender in China und der Schweiz gewonnen werden. Die qualitativen Daten zur musikalischen Biographie schweizerischer und chinesischer Musikstudierender und die quantitativen Daten chinesischer Musikstudierender zum musikalischen Selbstkonzept wurden ausgewertet und die Resultate veröffentlicht. Die Erkenntnisse fördern das gegenseitige Verständnis, was gerade hinsichtlich des zunehmenden länderübergreifenden Austausches von Studierenden und Lehrpersonen von Interesse ist. Zudem können erfolgreiche länderspezifische Talentfördermassnahmen in anderen Kontexten adaptiert und Folgerungen für den Unterricht Musikstudierender abgeleitet werden. Die Studien sind zudem Ausgangspunkt für weitere kulturvergleichende Forschung beispielsweise hinsichtlich der weiteren Entwicklung Musikstudierender während und nach dem Studium.

hidden

Facts

Type of project

Forschung

Internal organisations involved
  • CC Music Education Research MER
Funding
  • Forschungsfinanzierung allgemein
hidden

Persons involved: internal

Project manager
  • Suse Petersen
Member of project team
  • Marc-Antoine Camp
  • Annatina Kull

Publications

  • Article, review; peer reviewed (3)

    • Petersen, Suse (2018). Talent development in Chinese and Swiss music students. International Journal of Music Education, 36(2), 230-243. doi: https://doi.org/10.1177/0255761417729544

    • Petersen, Suse & Camp, Marc-Antoine (2016). The Musical Self-Concept of Chinese Music Students. Frontiers in Psychology / Personality and Social Psychology, 2016(7:776), 1-13. doi: 10.3389/fpsyg.2016.00776

    • Petersen, Suse; Camp, Marc-Antoine; Li, Huaqi; Bouvier, Xavier; Guo, Lanlan & Kuai, Weihua (2016). Yinyue zhuanye rencai peiwang ji ziwo goujian yanjiu: Zhongguo yu ruishi de duibi diaocha (音乐专业人才培养及自我构建研究: 中国与瑞士的对比调查). Duoyuanwenhua shiye xia de yinyuexue yanjiu (Beijing shifan daxue) (多元文化视野下的音乐学研究 (北京师范大学)), 144-150.

  • Chapter/legal commentary/lexicon article (1)

    • Petersen, Suse & Camp, Marc-Antoine (2015). The Musical Self-Concept of Chinese Music Students. In Jane Ginsborg; Alexandra Lamont; Stephanie Bramley (Hrsg.), Proceedings of the Ninth Triennial Conference of the European Society for the Cognitive Sciences of Music (ESCOM), 17-22 August 2015 (S. 654-655). Manchester: UK.

  • Presentation (conference/report/lectures) (5)

    • Petersen, Suse (04.05.2017). Le concept de soi musical: Étudiants en musique en Chine et en Suisse. Invited Talk, 10e Rencontres romandes de recherche en éducation musicale (RRREM), Biel, Switzerland.

    • Camp, Marc-Antoine & Petersen, Suse (17.11.2016). Talent Development and Musical Self-Concept of Music Students in China and Switzerland. CHIME Workshop «Teaching Chinese music», Hamburg, Germany.

    • Petersen, Suse & Camp, Marc-Antoine (02.03.2016). Musical Talent Development and Self-Concept of Chinese and Swiss Music Students. Poster Presentation, 15th International ECHA Conference "Talents in Motion", Vienna, Austria.

    • Petersen, Suse; Kull, Annatina & Camp, Marc-Antoine (02.10.2015). Biographische Interviewstudie zur Talententwicklung chinesischer und schweizerischer Musikstudierender. Poster Presentation, Annual Conference of the German Association for Research in Music Education (AMPF), Erfurt, Germany.

    • Petersen, Suse & Camp, Marc-Antoine (18.08.2015). The Musical Self-Concept of Chinese Music Students. Conference Presentation, Ninth Triennial Conference of the European Society for the Cognitive Sciences of Music (ESCOM), Manchester, UK.

Brief information

School:

Music

Status:

Completed

Period:

07/15/2015 - 11/30/2016

Project Head

Dr. Suse Petersen

Lecturer

+41 41 249 26 82

Show email

Footer(s)

FH Zentralschweiz

Social media links

  •  Instagram
  •  LinkedIn
  •  TikTok
  •  Facebook
  •  YouTube
  •  Flickr

Contact

Logo Lucerne University of Applied Sciences and Arts

Lucerne University of Applied Sciences and Arts


Werftestrasse 4
6002 Luzern

+41 41 228 42 42

info@hslu.ch

Direct entry

  • Bachelor’s Degree
  • Master’s Degree
  • Prospective Students (Continuing & Executive Programmes)
  • For Students
  • For Employees

Quick link

  • People Finder
  • University Buildings & Campus Locations
  • News
  • Libraries
  • Events
  • Media Relations
  • Jobs and Careers
  • Home
  • Hiring Rooms

Static links

  • Newsletter
  • Data protection notice
  • Publishing Acknowledgements
Logo Swissuniversities

QrCode

QrCode