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IDA208_Jesus, Buddha, Mohammed & Co. (dt./engl.)

English

CONTENT

The introduction week, which includes different inputs (talks, lectures, film screenings, field trips, etc.) will be used for orientation, mutual discovery and the transmission of knowledge on the selected focal point of the module topic (see module programme)

The second week is a development from this basis and the students – as part of an interdisciplinary team- will develop their own questions on the topic, which will then be incorporated into a creative/artistic work (they have free choice of what media to use).

The work will be developed as either a group or an individual work in the coming weeks and in the last week it will be presented in a final exhibition along with the process documentation.


LEARNING OBJECTIVES

The aim of the module is to recognise the relevance of religious and culturally formed images in everyday life, in advertising, film and the media or even in fashion, to reflect upon their position in the multi-religious Switzerland and to discuss the role that we as artists and designers have in dealing with religious imagery.

What does the juxtaposition of very different religious institutions in our society mean? Why do certain images hurt the feelings of people in particular religious communities? Why does conflict arise so quickly when discussing religion? When are pictures, signs and gestures for instance held to be profane and when are they holy? What significance does mysticism have today and what does it actually mean? Who do icons belong to and how do artists and designers handle them? What do we understand by the terms inter-religious or multicultural?

In this module such questions will be discussed, researched, realised creatively and presented in the final exhibition along with process documentation.

Dozierende: Nika Spalinger (MV), Silvia Henke, Christoph Oertli, Gäste

INHALT
Die Einführungswoche mit verschiedenen Inputs (Gespräche, Vorträge, Filmvorführungen, Exkursionen o.ä.) dient der Orientierung, dem gegenseitigen Kennenlernen und der Wissensvermittlung zu einem ausgewählten Schwerpunkt der Modulthemen (siehe Modulprogramm).
Von der zweiten Woche an entwickeln die Studierenden auf dieser Basis - eingebunden in ein interdisziplinäres Studierendenteam - eigene Fragestellungen zum Thema, die in eine künstlerisch-gestalterische Arbeit (freie Medienwahl) einfliessen. Die Arbeit wird in den folgenden Wochen als Einzel- oder Gruppenarbeit entwickelt und in der letzten Modulwoche in einer Schlussausstellung zusammen mit einer individuellen Prozessdokumentation präsentiert.

ZIELSETZUNG
Ziel des Moduls ist es, die Relevanz religiös-kulturell geprägter Bilder im Alltag wie auch in Werbung, in Film und Medien oder auch in der Mode zu erkennen, die eigene Position in der multireligiösen Schweiz zu reflektieren und die Rolle, die wir als Kunstschaffende und Designer/innen im Umgang mit religiösen Mustern einnehmen, zu diskutieren.
Was bedeutet das Nebeneinander ganz unterschiedlicher religiöser Ausrichtungen für unsere Gesellschaft? Warum verletzen bestimmte Bilder die Gefühle von Menschen einzelner Glaubensgemeinschaften? Warum gibt es in Fragen der Religion so schnell Konflikte? Wann gelten Bilder, Zeichen, Gesten u.a. als profan, wann als religiös? Welchen Stellenwert hat heute eigentlich Mystik und was versteht man darunter? Wem gehören Bildsymbole, wie gehen Kunstschaffende und Designer mit ihnen um? Was versteht man unter Begriffen wie interreligiös oder transkulturell?
Die Studierenden sind fähig solche Fragen zu erforschen und zu diskutieren, sie gestalterisch umzusetzen und die künstlerisch-gestalterischen Projekte in der Abschlussausstellung zusammen mit einer Prozessdokumentation zu präsentieren.

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