Loading...
hidden

View Mobile version

Meta navigation

Startseite – Hochschule Luzern

Language selection and important links

  • Contents
  • Contact
  • Login
  • De
  • En
Search

Main navigation

School navigation

  • Engineering and Architecture
  • Business
  • Computer Science
  • Social Work
  • Design, Film and Art​
  • Music
  • Health Sciences

Sub-navigation

  • Degree Programmes
  • Continuing Education
  • Research
  • International
  • Campus
  • About us
  • News

Sub-navigation

Breadcrumbs

  1. Research Research
  2. Research and Services Projects Research and Services Projects
  3. ITC - Music as Empowerment: Engaging Young Refugees in Musicking as a Way of Social Immersion ITC - Music as Empowerment: Engaging Young Refugees in Musicking as a Way of Social Immersion

ITC - Music as Empowerment: Engaging Young Refugees in Musicking as a Way of Social Immersion

Das Projekt untersucht die musikbezogenen Aktivitäten junger Geflüchteten als Mittel und Weg des kulturellen Überlebens, des Engagements, der Ermächtigung und der Konstruktion neuer sozialer Identitäten.

Brief information

School:

Music

Status:

Ongoing

Period:

01.08.2021 - 31.10.2025

Overview

Im Zentrum des Projekts stehen junge, geflüchtete Menschen und die Art und Weise, wie sie sich mittels musikbezogener Tätigkeiten und persönlicher musikalischer Kompetenzen («musical literacies») sowohl neue kulturelle Räume erschaffen als auch neue soziale Identitäten konstruieren. Es wird erforscht, wie sich diese Prozesse auf verschiedene Aspekte ihres Lebens, wie z.B. den Zugang zu Bildung und Freizeitaktivitäten, auswirken. Ein Teil der Untersuchung wird eine intersektionale Perspektive einnehmen, aus der heraus das Forschungsteam Imaginarien von Ethnizität, Nationalität, Religion und Geschlecht betrachten, die diese Musik- und Tanzaktivitäten beeinflussen und ihrerseits durch sie umgestaltet werden. Durch einen kollaborativen Ansatz wird das Forschungsteam zusammen mit seinen Gesprächspartner_innen folgende Fragen angehen: Wie prägen musikbezogene Aktivitäten die Erfahrungen von jungen Geflüchteten in ihrer neuen soziokulturellen Umgebung und beeinflussen, verändern oder verstärken soziale Imaginarien? Wie üben junge Geflüchtete ihre Handlungsfähigkeit in musikbezogenen Interaktionen innerhalb verschiedener sozialer Räume und Gemeinschaften aus? Wie kommunizieren sie über und durch Musik und Tanz? Wie können diese aussermusikalischen Aspekte für den Erwerb einer Zweitsprache genutzt werden?

hidden

Facts

Type of project

Forschung

Internal organisations involved
  • Institute for Sociocultural Development
  • CC Music Education Research MER
  • CC Zivilgesellschaft und Beteiligung
External project partner
  • Kanton Luzern, Dienststelle für Asyl- und Flüchtlingswesen
  • Kanton Luzern, Dienststelle für Volksschulbildung
  • Zuhören Schweiz
Funding
  • SNF-HSLU als Hauptgesuchsteller/in
  • Forschungsfinanzierung allgemein
  • ITC Raum und Gesellschaft
hidden

Links

  • Medienmitteilung «'Sogar die Hunde bellen hier anders…': Wie junge Geflüchtete die Schweiz hören» vom 10.05.2022

  • Verein Zuhören Schweiz, Projekt «Ohren auf Reisen»

  • Radiobeitrag in «Regionaljournal Zentralschweiz» vom 27.05.2022

  • Radiobeitrag in «Les Couleurs Musicales», Radio 3FACH vom 28.05.2022

  • Hörbeiträge junger Geflüchteter aus der Region Luzern im Projekt "Ohren auf Reisen"

  • Filmbeitrag über die Entstehung der Hörbeiträge junger Geflüchteter aus der Region Luzern im Projekt «Ohren auf Reisen»

  • Newsmitteilung «Von Ballsport bis Schneefall: So klingt die Schweiz in den Ohren von Geflüchteten» vom 31.05.2022

hidden

Persons involved: internal

Project manager
  • Helena Simonett
Project Co-Head
  • Dominic Zimmermann
Member of project team
  • Tanja Baumeler
  • Marc-Antoine Camp
  • Andrea Kammermann
  • Natalie Kirschstein
  • Suse Petersen
  • Regula Steiner

Publications

  • Artistic work/music (1)

    • Mayas, Magdalena (Autor/in) & Simonett, Helena (Autor/in) (2022). Sounds beyond borders (Life-soundcollage) Lucerne:

  • Article, review; peer reviewed (5)

    • Zimmermann, Dominic & Petrušić, Ivica (01.04.2025). Musik als Beziehungskatalysator. SozialAktuell, (April), 24-25.

    • Kammermann, Andrea & Zimmermann, Dominic (19.04.2024). Sprachbarrieren überwinden – Soundwelten entdecken: Herausforderungen und Chancen der Kreation von Hörbeiträgen mit geflüchteten Jugendlichen. Schweizer Jahrbuch für Musikwissenschaft, 2023(40), 85-94. doi: 10.36950/sjm.40.7

    • Kirschstein, Natalie (2024). Ich spiele zum ersten Mal Klavier: A Musicking Ethnography. Instrumental Lessons with Unaccompanied Refugee and Asylum-Seeking Young People. Music and Arts in Action Thematic Issue – Music education among refugee and migrant youths: sharing, belonging, including,

    • Ahmadi, Jawed (2022). Music in and for a Mobile World: Home, Place, and Memory in the Context of Migration and Displacement. Performing, Engaging, Knowing (Proceedings of the 7th Meeting of the ICTM Study Group on Applied Ethnomusicology 2020, Lucerne), 1.

    • Simonett, Helena (2022). Tumbando muros–Chanting down the walls: Musik, Migrationspolitik, Menschenwürde. Schweizer Jahrbuch für Musikwissenschaft – Neue Folge, 39, 73-84.

  • Article, review; not peer reviewed (1)

    • Kammermann, Andrea & Petersen, Suse (2024). Körpermusik mit Marco Gautschin: Fünf Nachmittage zu Gast bei den Schulangeboten Asyl der Stadt Luzern. Die Fachzeitschrift für Rhythmik Musik Bewegung, (45), 34-34.

  • Chapter/legal commentary/lexicon article (2)

    • Simonett, Helena & Ahmadi, Jawed (2022). Music in and for a Mobile World: Home, Place, and Memory in the Context of Migration and Displacement. In Marc-Antoine Camp; Natalie Kirschstein; Johannes Kretz; Wei-ya Lin; Huib Schippers; Yannick Wey (Hrsg.), Performing, Engaging, Knowing , 26-29 August 2020 (S. 1-13). Lucerne, Switzerland: Performing, Engaging, Knowing: Proceedings of the 7th Study Group Meeting of the ICTM Study Group on Applied Ethnomusicology.

    • Simonett, Helena (2021). La musique comme moyen de survie. Pratiques d’écoute quotidienne des jeunes réfugiés, étude de cas en Suisse. In Laëtitia Atlani-Duault and Luis Velasco-Pufleau (Hrsg.), Lieux de mémoire sonore: Des sons pour survivre, des sons pour tuer (S. 229-254). Paris: Éditions de la Maison des sciences de l’homme.

  • Report/working paper (1)

    • Zimmermann, Dominic (2023). Sounding Cultural Participation: An Analysis of Audio Portrait Workshops for Empowering Young Refugees (Bericht). Lucerne University of Applied Sciences. School of Social Work & School of Music, Lucerne.

  • Presentation (conference/report/lectures) (20)

    • Simonett, Helena (10.11.2024). Rap Literacy: Die Rolle der Sprache in Musikworkshops für junge geflüchtete Menschen. Conference “Musicking in der Arbeit mit geflüchteten Menschen", Lucerne University of Applied Sciences and Arts, Switzerland.

    • Kammermann, Andrea & Kirschstein, Natalie (09.11.2024). Zusammen trommeln oder zusammentrommeln? Interdependenzen von Raum, Ort und sozialen Beziehungen in musikalischen Gruppenangeboten mit geflüchteten jungen Menschen. Tagung: Musicking in der Arbeit mit geflüchteten Menschen, Hochschule Luzern – Musik, Kriens.

    • Simonett, Helena & Zimmermann, Dominic (17.10.2024). To Rap or not to Rap: Reflections on (Dis)Empowering Young Afghan Refugees in Music Workshops. The Society for Ethnomusicology – 2024 Virtual Annual Meeting, Online.

    • Kammermann, Andrea & Kirschstein, Natalie (14.09.2024). "Zusammentrommeln": Das Zusammenspiel von Raum, Ort und Beziehungen im Kontext von Rhythmikangeboten mit geflüchteten und asylsuchenden jungen Menschen. Fachtagung 60 Jahre Berufsverband Rhythmik Schweiz in Kooperation mit der Hochschule der Künste Bern: Rhythmik in der Forschung – Aktuelle Bestandesaufnahme Schweiz, Biel.

    • Zimmermann, Dominic (10.07.2024). Bailando Hacia la Democracia: Explorando la Participación Cultural a través del Proyecto de Danza Comunitaria 'TanzMix'. 11ª Conferência da Rede Internacional de Animação: Animação Sociocultural: democracia e participação, Lisboa.

    • Zimmermann, Dominic & Petersen, Suse (17.06.2024). Empowering Young Refugees Through Dance: A Socio-Cultural Initiative and Dance Exchange. Social Work as Emancipatory Practice: Creating Pathways towards Social Justice, Göteborg.

    • Kammermann, Andrea & Kirschstein, Natalie (05.04.2024). Zusammentrommeln: The Interplay of Space, Place, and Relationships in Music Activities with Refugee and Asylum-Seeking Young People. Annual Conference of the British Forum for Ethnomusicology (BFE), University College Cork, Cork, Ireland.

    • Kirschstein, Natalie (29.02.2024). Insights into Piano Lessons for Young Adults with Refugee Experiences. 46. Internationaler EPTA Kongress, Hochschule Luzern - Musik.

    • Kammermann, Andrea; Kirschstein, Natalie; Petersen, Suse & Simonett, Helena (14.12.2023). Music as Empowerment: Rückblick und Ausblick am Durchgangszentrum Grosshof. Austauschtreffen Durchgangszentrum Grosshof, Kriens.

    • Kirschstein, Natalie (18.11.2023). Ich spiele zum ersten Mal Klavier: A Musicking Ethnography. Instrumental Lessons with Unaccompanied Refugee and Asylum-Seeking Young People in Lucerne, Switzerland. Annual Meeting of the Swiss Society for Ethnomusicology (CH-EM), Bellinzona, Switzerland.

    • Kammermann, Andrea & Zimmermann, Dominic (17.11.2023). Capturing Sounds of Everyday Life: Insights through Audio Collages by Refugee and Asylum-Seeking Young People. CH-EM Autumn Meeting - Living Archive: Revival, Restitution, Roberto Leydi, Bellinzona.

    • Simonett, Helena (13.07.2023). Tumbando muros /Chanting down the walls: Music, Migration Policy, Human Dignity. Roundtable with Tan Sooi Beng, Sarah Weis, Rachel Ong, Kendra Stepputat: Boundaries, Borderlands, and Belonging: Translocal Performances as Decolonizing and Community-forming Forces. 47th World Conference of the ICTM, University of Ghana, Legon.

    • Simonett, Helena (14.04.2023). Music Projects with Young Refugees: Empowerment through Musicking. BFE Annual Conference, University of Edinburgh, Scotland.

    • Simonett, Helena (26.11.2022). Zuhören: Musicking als Empowerment von jungen Menschen mit Migrationshintergrund. Tagung “Musik und Migration”, Pädagogische Hochschule St. Gallen, Rorschach, Switzerland.

    • Simonett, Helena (29.10.2022). Zuhören als Strategie zum Empowerment (erste Etappe des SNF Projekts "Music as Empowerment: Engaging young refugees in musicking as a way of social immersion"). Swiss Society for Ethnomusicology (CH-EM), Universität Bern.

    • Simonett, Helena (10.09.2022). Tumbando muros–Chanting down the walls: Music, Migration Policy, Human Dignity. Symposium Boundaries, Borderlands, and Belonging: Translocality and the Navigation of Cultural Movements, Intersections, and Conflicts, Graz, Austria.

    • Zimmermann, Dominic; Petersen, Suse & Kammermann, Andrea (26.07.2022). Empowerment through Embodied Musicking Practices: Opportunities for and Limitations of Cultural Participation for Young Refugees. 46th ICTM World Conference, Lissabon.

    • Beck, Jaqueline; Büeler, Matthias; Kammermann, Andrea; Petersen, Suse; Simonett, Helena & Zimmermann, Dominic (07.07.2022). Ohren auf Reisen. Midissage und Ausstellung der Hörbeiträge «Ohren auf Reisen», Hochschule Luzern, Schweiz.

    • Simonett, Helena (14.10.2021). “Musik und Migration Projekte”. Blocktagewoche, Rorschach, SG, Schweiz.

    • Simonett, Helena (11.07.2019). Mobile Identities: Alternative Definitions of National Belonging. 45th World Conference of the International Council for Traditional Music (ICTM), Bangkok, Thailand.

Brief information

School:

Music

Status:

Ongoing

Period:

08/01/2021 - 10/31/2025

Project Head

Prof. Dr. Helena Simonett

Lecturer

+41 41 249 26 84

Show email

Project Co-Head

Dominic Zimmermann

Senior Research Associate

+41 41 367 49 02

Show email

Footer(s)

FH Zentralschweiz

Social media links

  •  Instagram
  •  LinkedIn
  •  TikTok
  •  Facebook
  •  YouTube
  •  Flickr

Contact

Logo Lucerne University of Applied Sciences and Arts

Lucerne University of Applied Sciences and Arts


Werftestrasse 4
6002 Luzern

+41 41 228 42 42

info@hslu.ch

Direct entry

  • Bachelor’s Degree
  • Master’s Degree
  • Prospective Students (Continuing & Executive Programmes)
  • For Students
  • For Employees

Quick link

  • People Finder
  • University Buildings & Campus Locations
  • News
  • Libraries
  • Events
  • Media Relations
  • Jobs and Careers
  • Home
  • Hiring Rooms

Static links

  • Newsletter
  • Data protection notice
  • Publishing Acknowledgements
Logo Swissuniversities

QrCode

QrCode