Loading...
hidden

View Mobile version

Meta navigation

Startseite – Hochschule Luzern

Language selection and important links

  • Contents
  • Contact
  • Login
  • De
  • En
Search

Main navigation

School navigation

  • Engineering and Architecture
  • Business
  • Computer Science
  • Social Work
  • Art and Design
  • Music

Sub-navigation

  • Degree Programmes
  • Continuing Education
  • Research
  • International
  • Campus
  • About us
  • News

Sub-navigation

Breadcrumbs

  1. Research Research
  2. ITC - Music as Empowerment: Engaging Young Refugees in Musicking as a Way of Social Immersion ITC - Music as Empowerment: Engaging Young Refugees in Musicking as a Way of Social Immersion

ITC - Music as Empowerment: Engaging Young Refugees in Musicking as a Way of Social Immersion

Das Projekt untersucht die musikbezogenen Aktivitäten junger Geflüchteten als Mittel und Weg des kulturellen Überlebens, des Engagements, der Ermächtigung und der Konstruktion neuer sozialer Identitäten.

Brief information

School:

Music

Status:

Ongoing

Period:

01.08.2021 - 31.10.2025

Overview

Im Zentrum des Projekts stehen junge, geflüchtete Menschen und die Art und Weise, wie sie sich mittels musikbezogener Tätigkeiten und persönlicher musikalischer Kompetenzen («musical literacies») sowohl neue kulturelle Räume erschaffen als auch neue soziale Identitäten konstruieren. Es wird erforscht, wie sich diese Prozesse auf verschiedene Aspekte ihres Lebens, wie z.B. den Zugang zu Bildung und Freizeitaktivitäten, auswirken. Ein Teil der Untersuchung wird eine intersektionale Perspektive einnehmen, aus der heraus das Forschungsteam Imaginarien von Ethnizität, Nationalität, Religion und Geschlecht betrachten, die diese Musik- und Tanzaktivitäten beeinflussen und ihrerseits durch sie umgestaltet werden. Durch einen kollaborativen Ansatz wird das Forschungsteam zusammen mit seinen Gesprächspartner_innen folgende Fragen angehen: Wie prägen musikbezogene Aktivitäten die Erfahrungen von jungen Geflüchteten in ihrer neuen soziokulturellen Umgebung und beeinflussen, verändern oder verstärken soziale Imaginarien? Wie üben junge Geflüchtete ihre Handlungsfähigkeit in musikbezogenen Interaktionen innerhalb verschiedener sozialer Räume und Gemeinschaften aus? Wie kommunizieren sie über und durch Musik und Tanz? Wie können diese aussermusikalischen Aspekte für den Erwerb einer Zweitsprache genutzt werden?

hidden

Facts

Type of project

Forschung

Internal organisations involved
  • Institute of Sociocultural Development
  • CC Music Education Research
External project partner
  • Kanton Luzern, Dienststelle für Asyl- und Flüchtlingswesen
  • Kanton Luzern, Dienststelle für Volksschulbildung
  • Zuhören Schweiz
Funding
  • SNF-HSLU als Hauptgesuchsteller/in
  • Forschungsfinanzierung allgemein
  • ITC Raum und Gesellschaft
hidden

Links

  • Wie junge Geflüchtete die Schweiz hören

  • Zuhören Schweiz, Projekt «Ohren auf Reisen» mit jungen Geflüchteten aus der Region Luzern

  • Beitrag in «Regionaljournal Zentralschweiz» vom 27.05.2022

  • Beitrag in «Les Couleurs Musicales », Radio 3FACH vom 28.05.2022

hidden

Persons involved: internal

Project manager
  • Helena Simonett
Project Co-Head
  • Dominic Zimmermann
Member of project team
  • Tanja Baumeler
  • Marc-Antoine Camp
  • Andrea Kammermann
  • Natalie Kirschstein
  • Suse Petersen
  • Regula Steiner

Publications

  • Artistic work/music (1)

    • Mayas, Magdalena (Autor/in) & Simonett, Helena (Autor/in) (2022). Sounds beyond borders (Life-soundcollage) Lucerne:

  • Article, review; peer reviewed (2)

    • Ahmadi, Jawed (2022). Music in and for a Mobile World: Home, Place, and Memory in the Context of Migration and Displacement. Performing, Engaging, Knowing (Proceedings of the 7th Meeting of the ICTM Study Group on Applied Ethnomusicology 2020, Lucerne), 1.

    • Simonett, Helena (2022). Tumbando muros–Chanting down the walls: Musik, Migrationspolitik, Menschenwürde. Schweizer Jahrbuch für Musikwissenschaft – Neue Folge, 39, 73-84.

  • Chapter/legal commentary/lexicon article (2)

    • Ahmadi, Jawed & Simonett, Helena (2022). Music in and for a Mobile World: Home, Place, and Memory in the Context of Migration and Displacement. In Marc-Antoine Camp; Natalie Kirschstein; Johannes Kretz; Wei-ya Lin; Huib Schippers; Yannick Wey (Hrsg.), Performing, Engaging, Knowing, Proceedings of the 7th Meeting of the ICTM Study Group on Applied Ethnomusicology (S. 1-13). N/A: Online Publikation.

    • Simonett, Helena (2021). La musique comme moyen de survie: Pratiques d’écoute quotidienne des jeunes réfugiés, étude de cas en Suisse. In Laëtitia Atlani-Duault and Luis Velasco-Pufleau (Hrsg.), Lieux de mémoire sonore: Des sons pour survivre, des sons pour tuer (S. 229-254). Paris: Éditions de la Maison des sciences de l’homme.

  • Presentation (conference/report/lectures) (8)

    • Simonett, Helena (26.11.2022). Zuhören: Musicking als Empowerment von jungen Menschen mit Migrationshintergrund. Tagung “Musik und Migration”, Pädagogische Hochschule St. Gallen, Rorschach, Switzerland.

    • Simonett, Helena (29.10.2022). Zuhören als Strategie zum Empowerment (erste Etappe des SNF Projekts "Music as Empowerment: Engaging young refugees in musicking as a way of social immersion"). Swiss Society for Ethnomusicology (CH-EM), Universität Bern.

    • Simonett, Helena (10.09.2022). Tumbando muros–Chanting down the walls: Music, Migration Policy, Human Dignity. Symposium Boundaries, Borderlands, and Belonging: Translocality and the Navigation of Cultural Movements, Intersections, and Conflicts, Graz, Austria.

    • Zimmermann, Dominic; Petersen, Suse & Kammermann, Andrea (26.07.2022). Empowerment through Embodied Musicking Practices: Opportunities for and Limitations of Cultural Participation for Young Refugees. 46th ICTM World Conference, Lissabon.

    • Beck, Jaqueline; Büeler, Matthias; Kammermann, Andrea; Petersen, Suse; Simonett, Helena & Zimmermann, Dominic (07.07.2022). Ohren auf Reisen. Midissage und Ausstellung der Hörbeiträge «Ohren auf Reisen», Hochschule Luzern, Schweiz.

    • Simonett, Helena (14.10.2021). “Musik und Migration Projekte”. Blocktagewoche, Rorschach, SG, Schweiz.

    • Ahmadi, Jawed & Simonett, Helena (26.08.2020). Music in and for a Mobile World: An Example of Collaborative Artistic Research. ICTM Study Group of Applied Ethnomusicology and Artistic Research, Lucerne, Switzerland.

    • Simonett, Helena (11.07.2019). Mobile Identities: Alternative Definitions of National Belonging. 45th World Conference of the International Council for Traditional Music (ICTM), Bangkok, Thailand.

Brief information

School:

Music

Status:

Ongoing

Period:

08/01/2021 - 10/31/2025

Project Head

Prof. Dr. Helena Simonett

Senior Research Associate

+41 41 249 26 84

Show email

Project Co-Head

Dominic Zimmermann

Senior Research Associate

+41 41 367 49 02

Show email

Footer(s)

FH Zentralschweiz

Social media links

  •  Facebook
  •  Instagram
  •  Twitter
  •  LinkedIn
  •  YouTube
  •  Flickr

Contact

Logo Lucerne University of Applied Sciences and Arts

Lucerne University of Applied Sciences and Arts


Werftestrasse 4
CH- 6002 Luzern

+41 41 228 42 42

info@hslu.ch

Direct entry

  • A bachelor's degree –
  • A master's degree –
  • Prospective Students (Continuing & Executive Programmes)
  • Unternehmen & Institutionen
  • Media Relations
  • For Students
  • For Members of Staff

Quick link

  • People Finder
  • University Buildings & Campus Locations
  • News
  • Libraries
  • Events
  • Jobs & Karriere
  • Home
  • Hiring Rooms

Static links

  • Newsletter
  • Data protection notice
  • Publishing Acknowledgements
Logo Swissuniversities

QrCode

QrCode
We use cookies on this site to give you the best browsing experience. By continuing to navigate this site or closing this banner you accept this use of cookies. For more information please visit our privacy policy.
OK